Mijn eerste reactie/review!
Hij is net uit en ik ben hem al aan het testen. Het installeren van een nieuwe versie is altijd gaaf omdat het voelt alsof je een nieuw cadeautje uitpakt in je kinderjaren.
Ik heb er veel over gelezen en mijn verwachten zijn dus hoog! Er waren veel problemen die ik graag verbeterd wilde zien in versie 9. Nu maar 's kijken wat er zowel allemaal is verandert.
Wat mij als eerst opvalt is de playlist.. de mixer en sequencer zijn hetzelfde (behalve paar mini dingetjes). Toch wil ik nog even de o-zo-machtige piano roll bekijken. En juist, wat is dit gaaf zeg. De RIFF machine is gearriveerd! Wat een dope spul is dit, bijvoorbeeld: Je hebt een synth shot sample. Je klikt een paar vakjes aan in de sequencer en convert het naar de piano roll. Daarna selecteer je alles met ctrl+ a. Druk nu op alt+ E en laat de rest voor je werken. Dit kan zeer inspirerend werken
Je hebt zelfs een random versie "trow dice"! (let ook op de velocity!)
zie screenshot trow dice:
http://www.sebastienlintz.com/trowdice.JPGNa dat gedaan te hebben wil ik hem in mijn playlist neerzetten. Dit is nu enigszins verwarrend (voor de beginners al helemaal). Image-line (bedrijf achter FL studio) heeft TRACKS in het leven geroepen. Dus net zoals Logic bijvoorbeeld. Wat je nu kan doen is audio/automation/patters slepen naar bijvoorbeeld track 1! Een nieuw feature voor FL is dat je nu tracks kan muten. Dat kon voorheen alleen maar met een omweg! Echt handig dus (eindelijk).
Het is wel extra verwarrend omdat als je op TRACK 1 klikt niet Pattern 1 daarmee selecteert.J e kan op verschillende manieren de TRACKS vullen met patterns, eerst pattern onderaan aanklikken en vervolgens een track aanklikken.
Nu wilde ik even het audio gedeelte proberen.. normaal gesproken sleep je audio maar random ergens in het veld, maar nu zit het vast aan een track. Vast is een groot woord, want is nu gewoon veel overzichtelijker geworden. Alleen wat ik jammer vind is als je naast de playlist drukt geen overzicht meer krijgt van de gebruikte audio en automation( moet het nog wel allemaal nog goed uitvogelen).
Waar ik nu tegen aan ben gelopen is het stretchen van audio, voorheen kon je het slepen als je alt had ingedrukt. Nu moet je een belangrijk knopje NIET vergeten, want dan werkt het niet. Het stretch gedeelde is nu 100x beter, er zijn meer opties en het zit er "niet" meer naast.
Check even deze screenshot want het duurde even voordat ik wist hoe ik het kon stretchen met de hand! (omdat ie uitgeschakeld stond)
stretch
http://www.sebastienlintz.com/loop.JPGNieuwe feature is de "gross beat" beetje te vergelijken met de glicht of fast fx. Je kan die inladen in je mixer en gebruiken als effect. Dat geeft echt coole dingen!
Wat ook nieuw is dat je Mixer presets kan slepen naar de mixer track , voorheen moest je daar eerst speciaal op klikken en de preset apart openen.
Dit kan de workflow echt versnellen!!
Mijn eerste reactie is erg positief. Je kan er veel sneller in werken zonder het overzicht te verliezen, de handige features bestaan nog gelukkig en je hebt geen last van vervelende pop-ups waarbij je steeds op "ok" moet drukken. Er zijn zeer veel dingen verbeterd maar daar verwijs ik je graag naar de "what's new " en de help file.
Ik vind dit echt een top update, ik heb nog lang niet alles getest qua CPU kracht, recorden, automation, en nog veel meer!
Ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben!